De kracht van de verzameling!

Workshop: De kracht van de verzameling!

"Ik hou van creëren zowel met de camera als met mijn handen”. Ruim 25 jaar geleden ben ik begonnen als portret- en reportage fotograaf. 

Als fotograaf moet je kijken en het liefst anders kijken dan de rest. Zo vertel je een verhaal of verwonder je anderen met iets dat jou is opgevallen.

De kracht van de verzameling! Anders kijken door niet voor het perfecte plaatje te gaan maar door een verzameling plaatjes het verhaal te laten vertellen!

Met deze insteek ga ik op pad met mensen, ik vertel ze hoe ik ben begonnen met het maken van fotoverzamelingen en probeer ze te inspireren om dit ook te gaan doen.

Een creatieve injectie bedoeld om mensen anders te laten kijken, hetgeen weer nieuwe inzichten en mogelijkheden kan bieden. Het anders kijken brengt ook mij regelmatig op nieuwe paden. Zo creëer ik nu bijvoorbeeld geweien gemaakt van oude gevonden takken, iets dat ik nooit zomaar bedacht zou hebben mits ik niet iets anders zag in een verzameling takken van mijn hond. www.geweldiggewei.nl

Een paar wandelingen met ‘De kracht van de verzameling’!

Vrijdagmiddag en ik sta voor een groep medewerkers van een bedrijf die na een aantal break out sessie wel even toe zijn aan een frisse neus. "We gaan zo het bos in” vertel ik ze en er komt een glimlach tevoorschijn bij een paar mensen die het gevoel krijgen weer eens op een schoolreisje te gaan. "Maar ik zet jullie wel aan het werk!" Gewapend met je mobiel op jacht in het bos! Om iedereen een beetje enthousiast te krijgen laat ik ze diverse fotoverzamelingen zien en vertel dat je niet altijd voor die ene geweldige foto hoeft te gaan maar dat je door het maken van een serie foto’s een krachtig verhaal kan vertellen. Iets kleins, iets simpels, iets alledaags kan door jouw verzameling een podium krijgen. Ik zie sommige mensen met enthousiasme reageren en ze kunnen niet wachten om te gaan jagen en verzamelen. Een paar anderen zien de lol er nog niet zo van in maar vinden een frisse neus halen al genoeg actie. We gaan het bos in! Waar de meeste mensen gelijk serieus op jacht zijn, zie ik ook een paar mensen die lekker aan hun zondagmiddag wandelingetjes bezig zijn. “Ik ben niet creatief joh” of "Ja dit is niet echt iets voor mij!” Geen probleem, alleen maar wandelen is ook prima. “Ik zag je net even kijken, er viel je daar iets op?”  “Ja dat daar” “Maak er eens een foto van” suggereer ik. Na 10 min zie ik deze persoon alleen nog maar jagen en verzamelen;-) Na een uurtje zie ik de meest fantastische verzamelingen voorbij komen! “Deze komt aan mijn muur”, “Ja ik kan ook gewoon creëren!” Vol met nieuwe energie en een creatieve boost opgeladen voor de volgende break out sessie!”

“Dinsdag einde ochtend gewapend met mijn kaplaarzen en een paraplu sta ik te wachten op een parkeerplaats bij de ingang van een Tilburgs bos. De Directie wordt vandaag in het zonnetje gezet en tussen alle activiteiten in moeten ze ook even uitgelaten worden. Goed geïnstrueerd  komen ze stuk voor stuk aanrijden. Wandelschoenen, regenkleding en een opgeladen mobieltje. Geen idee wat ze te wachten staat krijgen ze onder de beschutting van mijn achterklep een kleine presentie op mijn laptop over 'de kracht van de verzameling'. Opdracht begrepen is af te lezen op hun gezichten en we gaan op pad! “Ik heb geen idee dus ik maak er gewoon een heleboel" zegt een man maar na een minut of 20 is de focus compleet op één onderwerp! Een ander zie ik eigelijk weinig doen maar af en toe komt de camera te voorschijn en wordt er een foto gemaakt. Tastend in het duister vraag ik hem wat hij nou steeds fotografeerd. “Goed kijken Timo" en hij maakt er nog eentje, "geef me een hint” vraag ik? Hij laat de foto’s zien die hij tot dan toe gemaakt heeft en ik zie het nu opeens ook! Aan het einde van de wandeling zegt hij “Gaan jullie maar vast terug naar kantoor ik wil nog niet stoppen;-)”. Van een ander krijg ik later een een fantastische verzameling gemaild van foto’s van namen en teksten gekrast in bomen! “Tatoo Trees” gaf ze als titel erbij en ze vertelde mij dat ze nog steeds bomen afspeurt om er dan weer eentje toe te voegen aan haar verzameling  “Weer een trofee”.”

Tatoo Trees! foto's: Sheila Struyck

Woensdag avond hebben een groep Amsterdamse zakenmensen hun maandelijkse bijeenkomt, lekker hapje eten om vervolgens een inspirerende sessie te ondernemen. Uitgenodigd door iemand uit de groep begin ik mijn verhaal over mijn werk als fotograaf en mijn werkzaamheden met betrekking tot Geweldig Gewei! Anders kijken! Ik zie geen tak maar ik zie een Gewei! De kracht van de verzameling is ook anders kijken vertel ik en zet ze aan het werk. Maak een fotoverzameling in 20 min. Voor ik het weet zie ik iemand onder een tafel kruipen, iemand op tafel staan en iemand anders wel heel close met de camera bij de gezichten van de mede kandidaten. Na 20 min zie ik voldane gezichten die selecties aan het maken zijn en klaar zijn om hun presentie’s te laten zien. Er wordt serieus gekeken, kritiek geleverd, elkaar inspiratie gegeven en vooral veel gelachen;-)”

Een workshop kan met kleine en grote groepen, bij grote groepen neem ik een paar ceatieve duizendpoten / fotograven mee om iedereen aandacht te kunnen geven tijdens de wandeling. Iedere lokatie kan! Bos / stad / strand / etc. 

info: 
+31651144767

De kracht van de verzameling: Boomschaduwen!
 
Niet alleen als fotograaf kom ik wel eens op de mooiste plekken maar soms ook met mijn workshop!
Veel dank Huize Frankendeal! En de deelnemers voor het maken van weer een aantal pareltjes!

Timo Sorber, Fotograaf www.sorber.nl / Geweldig Gewei www.geweldiggewei.nl